Кожному вчителю знайомі словосполучення «важкий підліток». Із чим вони асоціюються? Дуже багато витрачених сил, часу, нервів, а також очікування неприємностей, безсилля і разом з цим – радість перемог, нехай маленьких, але все ж таки перемог.
Під «важкими» школярами розуміють, такі діти, порушення поведінки яких нелегко вправляються. Ці «важкі діти» потребують індивідуального підходу з боку дорослих. Це не є погані, безнадійно зіпсовані школярі, як неправильно вважають деякі дорослі, а ті, що потребують особливої уваги і участі оточуючих.
Основні причини труднощів у вихованні окремих школярів у неправильних відносинах у родині, у прорахунках школи, ізоляції від товаришів, у прагненні ствердити себе будь – яким способом і в будь – якій групі.
Учень, не маючи механізмів захисту від впливу негативних факторів, є дуже вразливий. І на тлі сімейних проблем, економічної незахищеності родини, впливу телебачення, виникає низка емоційних розладів та відхилень у поведінці дитини, що позначається на її розвитку загалом.
Тому ми повинні пам’ятати що кожна дитина – це особистість, це – величезний світ бажань, переживань та емоцій і важливим нашим фактором у вихованні таких дітей є насамперед взаєморозуміння, допомога, співпраця і завжди пам’ятати що ці діти не є безнадійними а тільки хочуть трохи більше уваги.
Зміни що відбуваються сьогодні в нашому суспільстві, зумовили загострення проблеми допомогти дітям із так званою «важкою» поведінкою і розробку діючої системи заходів з профілактики та реабілітації цієї групи молоді.
Чого суспільство очікує від школи?
1. Створення в школі умов, які не провокують девіантної поведінки, а розширюють безпечний для дитини простір, у якому їй добре і цікаво.
2. Корекція взаємин у родині, формування у батьків позиції довіри до школи.
3. Створення програми що сприятиме зниженню рівня злочинності серед учнів.
Що реально може зробити класний керівник?
1. Надати своєчасну психолого – педагогічну підтримку дитині, яка опинилася в складній життєві ситуації.
2. сприяти формуванню в дітей і підлітків «здорових» моделей способу життя, що надають можливості для реалізації особистісного потенціалу.
3. Сприяти підвищенню психолого – педагогічної компетентності дорослих (батьків, педагогів).
4. Залучити до виховного процесу школи, представників громадськості.
5. Протистояти залученню підлітків до злочинної діяльності.
Як розмовляти з важким підлітком?
Під час розмови з підлітком необхідно позбутися повчального тону і приділити час і увагу тільки співрозмовнику, при цьому дотримувати деяких правил:
- поважати співрозмовника;
- говорити з ним як з рівним;
- аргументувати свою точку зору, залишаючи за підлітком право розділяти її або забезпечувати;
- показувати що він цікавий як людина і співрозмовник;
- дотримуватись кодексу честі;
- учитель має право бути не компетентним у якійсь сфері життя і визнає таке саме право за підлітком;
- розмовляти тільки про те, про що підліток готовий говорити, «не лізти в душу», надати йому право на мовчання;
- бути готовим вислухати шокуючі подробиці життя підлітка й підтримати його;
- делегувати підлітку відповідальність за власну поведінку і ухвалення рішень;
- дотримуватись правила на конфіденційність приватної бесіди;
- бути толерантним до звичок, способу життя та ідеалів.
Практичний психолог: Кулак Н.М.
Про що розмовляти з важким підлітком?
1. Навчання – улюблені і не дуже предмети, причини неуспіху, взаємини з учителями, участь у громадських роботах, порушення дисципліни.
2. Плани на майбутнє щодо продовження навчання, вибору професій, здатність враховувати майбутні труднощі, і тверезо оцінювати свої можливості.
3. Взаємини з однолітками: перевага одного близького друга або компанії приятелів, становище серед товаришів («душа компанії», «переслідуваний», «ізгой», «незалежний одинак» тощо), причини вибору приятелів.
4. Захоплення сьогодні і в минулому( під чиїм впливом було зроблено вибір, які досягнуті результати).
5. Взаємини з батьками, внутрішньосімейні стосунки: склад родини (хто названий першим, про кого забув згадати, хто займався його вихованням, з ким у родині конфліктні взаємини, причина конфлікту)
6. Порушення поведінки в минулому: прогули занять, дрібне хуліганство, паління, вживання алкоголю, знайомство з наркотичними речовинами, втечі з дому, чи був затриманий або взятий на облік міліцією.
7. Найскладніші події в минулому й реакція на них. Наявність колись в минулому суїцидних думок. Перенесені захворювання. Наявність порушення сну, апетиту, самопочуття, настрою.
8. Сексуальні проблеми:
– перша закоханість і пов’язані з цим психічні травми;
– самооцінка своєї привабливості;
– початок статевого життя та потайливе побоювання із приводу своєї сексуальної неповно цінності.