Вступ до школи та перехід до середньої ланки – складний і хвилюючий період для першокласників та п’ятикласників, їхніх батьків. Змінюється соціальна ситуація, коло спілкування дитини. Зростають вимоги до нього, розширюється коло обов’язків. Від того, наскільки успішна адаптація дитини до школи, залежить багато чого: психологічне самопочуття, навчальна успішність, і навіть здоров’я. Для своєчасного виявлення труднощів в адаптації першокласників та п’ятикласників соціальним педагогом та практичним психологом було проведено ряд діагностик:
тест Керна Йієрасика готовність до навчання у школі (1клас);
проективні методики «Фантастична тварина», «Намалюй свій характер», «Взаємини в сім’ї» (5клас);
соціометрія -визначення мотивації школяра до навчання у школі (О. Ануфрієв, С. Костроміна) (5 клас);
тест «Наскільки ти адаптований до життя» (за Фурманом) (5 клас);
методика «Що мені подобається в школі?» (Н.Лусканова) (5 клас).
За результатами діагностики розпочалася корекційна та розвивальна робота для цих учнів. Тренінгове заняття «Перший раз у перший клас!», уроки казкотерапії з елементами гри для першачків. Для учнів 5-го класу корекційно – розвивальна програма «Адаптація п’ятикласників до умов середньої школи», яка містить в собі 15 занять, що допоможуть дітям подолати рівень тривожності та страхів. Формувати позитивну самооцінку, вміння долати труднощі, досягати успіху. Розвивати навички спілкування, згуртованості колективу, саморегуляції.