Загальні правила спілкування з людьми з особливими потребами:
- коли ви розмовляєте з людиною або дитиною з особливими освітніми потребами (ООП), звертайтеся безпосередньо до неї, а не до особи, яка її супроводжує, батьків або сурдоперекладача;
- при знайомстві цілком природно потиснути руку людині з інвалідністю – навіть ті, кому важко рухати рукою, або ті, хто користується протезом, можуть потиснути руку – праву або ліву, що допустимо;
- коли ви зустрічаєтеся з людиною, яка погано або зовсім не бачить, обов'язково називайте себе та всіх, хто з вами. Якщо у вас загальна бесіда в групі, не забувайте пояснити, до кого в даний момент ви звертаєтесь, і назвати себе; - пропонуючи допомогу, почекайте, поки її приймуть, а потім питайте, що і як робити. Якщо не зрозуміли, не соромтеся – перепитайте;
- звертайтеся до дітей з особливими освітніми потребами по імені, а до підлітків – як до дорослих;
- спиратися або виснути на чиїйсь інвалідній колясці – те ж саме, що спиратися або виснути на її власникові. Інвалідна коляска – це частина недоторканного простору людини, яка її використовує, зокрема й дитини. Це потрібно обов'язково пояснити іншим дітям;
- розмовляючи з людиною, яка зазнає труднощів у спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячі, чекайте, поки вона сама закінчить фразу. Не виправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтеся перепитувати, якщо ви не зрозуміли співрозмовника;
- коли ви говорите з людиною, яка користується інвалідною коляскою або милицями, намагайтеся розташуватися так, щоб ваші очі були на одному рівні. Вам буде легше розмовляти, а вашому співрозмовнику не доведеться закидати голову;
- щоб привернути увагу людини, яка погано чує, помашіть їй рукою або доторкніться до плеча. Дивіться їй прямо в очі й говоріть чітко, але майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Розмовляючи з тими, хто може читати по губах, розташуйтеся так, щоб на вас падало світло, і вас було добре видно, намагайтеся, щоб вам нічого не заважало і ніщо не закривало вас;
- не бентежтеся, якщо випадково сказали: «Побачимося» або: «Ви чули про це...?» тому, хто насправді не може бачити або чути.А ще дуже важливо навчитися правильно висловлюватися про дітей з особливими освітніми потребами. Наприклад, замість фрази «Цей учень не може ходити» краще сказати так: «Цей учень користується ходунком і кріслом-візком».
Нижче розглянемо приклади заміни некоректних мовних зворотів.
Ярлики, які не можна використовувати |
Більш коректні вирази |
Люди з фізичними або розумовими вадами |
Люди, які мають особливі потреби |
Розумово відсталі |
Люди із затримкою розумового розвитку |
Він відсталий |
У нього труднощі когнітивного характеру |
Мій учень страждає аутизмом |
У мого учня аутизм |
Вона – даун, монголоїд |
У неї синдром Дауна |
Він не здатний навчатися |
У нього труднощі з навчанням |
Він – паралітик |
У нього параліч |
Вона – каліка |
У неї порушення опорно-рухового апарату |
Він – карлик (або ліліпут) |
Він – невисокого зросту / він невисокий |
У неї емоційні розлади |
У неї порушення емоційного характеру |
Він прикутий до крісла-коляски |
Він користується кріслом-коляскою |
Нормальні і/або здорові діти |
Типові діти / діти без порушень в розвитку |
Він навчається в спеціальному освітньому закладі |
Він отримує послуги спеціальної освіти / додаткові послуги |
Стоянка для автомобілів інвалідів, туалет для інвалідів і т. ін. |
Доступна стоянка, туалет і т. п. |
У неї проблема з... |
У неї є потреба в... |