Спільне викладання в інклюзивному класі
Посадова інструкція асистента вчителя
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: РІЗНІ МОЖЛИВОСТІ - РІВНІ ПРАВА
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей»
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
· Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
· Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
· Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання:
Всі учні:
· Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
· Мають індивідуальні здібності й особливості.
· Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
· Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
· Пізнають скрізь.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
· Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
· Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
· Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально — економічних обставинах.
Наше бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
· Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
· Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
· Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
· Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
· Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
· Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
· Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання:
· Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
· Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
· Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
· Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
· Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
· Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
· Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
· Формувати команду — директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
· Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.