Індивідуальний план на навчальний рік
Серпень
Планування навчального матеріалу:
- Види планування: календарне та урочне.
- Вимоги до сучасного уроку.
- Складання плану – конспекту уроку.
- Методичні рекомендаціі до проведення першого уроку.
- Обговорення інструктивно – методичних рекомендацій щодо вивчення шкільних дисциплін.
Вересень
- Ведення шкільної документаціі.
- Види шкільної документаціі;
- Ведення класного журналу.
- Єдині вимоги до усного і письмового мовлення учнів.
- Про причини конфліктів між учителями та батьками та як їм запобігти.
- Практичне заняття. Обговорення статті «Навчи дитину вчитися»
В. Сухомлинського.
Жовтень
Форми навчання в школі:
- Урок – основна форма навчання.
- Структура уроків різних типів.
- Опрацювання критеріїв результативності роботи вчителя.
Листопад
- Використання дидактичного та роздаткового матеріалу, наочності на уроках різних типів.
- Форми і методи, які сприяють ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
- Практичне заняття: виготовлення зразків дидактичного матеріалу.
Грудень
Нетрадиційні форми проведення уроків та позашкільної роботи з учнями:
- Види нетрадиційних уроків.
- Практичне заняття: розробка позакласного заходу.
Січень
- Виховна спрямованість програмового матеріалу.
- Форми роботи, які забезпечують виховання працелюбності, духовності.
- З історії педагогіки. Іван Огієнко.
- Практичне заняття: розробка позакласного заходу.
Лютий
Організація та види самостійної роботи учнів на уроках:
- Місце самостійної роботи під час вивчення теми.
- Проблеми часу на уроці.
- Практичне заняття: опрацювання пам ' ятки для самостійної роботи з підручником.
Березень
- Забезпечення учнів раціональними прийомами навчальної праці.
- Формування розумової культури учнів у процесі навчання.
- Практичне заняття: самоаналіз проведених уроків.
Травень
Диференційований підхід до навчання:
- Моделі диференційованого навчання.
- Різнорівневі завдання.
- Практичне завдання: розробка диференційованих завдань.
Компоненти педагогічних здібностей
- Дидактичні – мистецтво передавати знання в доступній учням формі.
- Конструктивні – це коли педагог не використовує готових рецептів, а сам створює їх для кожної конкретної ситуації.
- Перцептивні - потрібні педагогу, щоб вникати у складний внутрішній світ своїх учнів, розуміти їх, бачити світ їхніми очима.
- Експресивні – вміння свою розповідь пожвавити доречним гумором, дотепністю, доброзичливою іронією.
- Комунікативні – правильний підхід до учнів у процесі навчання й виховання.
- Здатність до розподілу уваги – широкий обсяг уваги, вміння легко переключатися в разі потреби з одного об’ єкта на інші.
- Акторські – вміння , залежно від обставин і виховних завдань, бути то добрим, то вимогливим, то спокійним тощо.
- Уміння свідомо контролювати всі свої вчинки, дії й настрої.
Сім золотих правил для вчителя
- "Треба любити те, що робиш, і йти вперед крок за кроком. " ( І. Павлов.)
- "Інтелегентом не можна прикинутися." ( Д. Ліхачов.)
- "Увічливість виховується тільки ввічливістю і нічним іншим". ( В. Джемс.)
- «Магічна десятка: полічіть до десяти, перш ніж дати волю своєму гніву. І він видається вам безглуздим». ( В. Джемс. )
- "Мудрець шукає все в самому собі, нерозумна людина – в іншому." (Конфуцій)
- "Жодна велика перемога неможлива, якщо їй не передує мала перемога над самим собою." ( Л.Леонов.)
- "Перші кроки завжди найважчі".( Р. Тагор.)
Заповіді молодого вчителя – початківця
- Заховайся у свою роботу й тоді ніщо не заважатиме тобі плідно працювати.
- Будь привітним – і будеш сміливим.
- Не будь зверхнім – і зможеш стати лідером між людьми.
- Умій вимагати і прощати.
- Вір у здібності кожного учня.
- Будь компетентним – і будеш упевненим.
- Прагни вдосконалення щомиті – і зможеш виховати особистість.
- Вір, що кожного учня можна навчити, тільки для цього потрібно час.
- Перетвори процес навчання на радість.
- Будь для учня не взірцем, а суперником, тоді він зможе перевершити тебе.
- Пам ’ ятка вчителя – початківця
- Приходьте до кабінету за кілька хвилин до дзвоника, щоб переконатися, чи все готове до уроку, чи добре розставлені меблі, чи чиста дошка, чи підготовлено ТЗН, наочність. Заходьте в клас останнім. Привчайте учнів, щоб вони організовано вітали Вас. Огляньте клас, особливо – недисциплінованих учнів. Намагайтеся показати учням красу й привабливість організованого початку уроку, прагніть до того, щоб на це йшло щоразу все менше й менше часу.
- Не марнуйте час на пошуки сторінки свого предмета в класному журналі, це можна зробити на перерві. Не привчайте чергових залишати на столі вчителя записку з прізвищами відсутніх.
- Енергійно розпочинайте урок. Не ставте запитання: «Хто не виконав домашнє завдання?» - це привчає учнів до думки, що домашнє завдання можна не виконувати. Ведіть урок так, щоб кожен учень був постійно зайнятий справою, пам ’ятайте : паузи, млявість, байдикування – вороги дисципліни.
- Захоплюйте учнів цікавим змістом матеріалу, створення проблемних ситуацій, розумовим напруженням. Контролюйте теми уроку, допомагайте слабким повірити у свої сили. Тримайте в полі зору весь клас. Особливо стежте за тими, в кого увага нестійка. Запобігайте спробам порушити робочий порядок.
- Частіше звертайтеся з проханнями, запитаннями до тих учнів, які намагаються займатися на уроці сторонніми справами.
- Мотивуючи оцінки знань, намагайтеся бути діловим, зацікавленим. Вкажіть учневі, над чим йому варто попрацювати, щоб отримати вищу оцінку.
- Наприкінці уроку дайте загальну оцінку класові та окремим учням. Нехай діти відчують задоволення від результатів своєї праці. Намагайтеся помічати позитивне в роботі недисциплінованих учнів, але не робіть цього надто часто та за незначні зусилля.
- Закінчуйте урок одразу після дзвоника. Нагадайте про обов ’язки чергового.
- Утримайтеся від зайвих зауважень.
- .У разі недисциплінованості учнів намагайтеся обходитися без допомоги інших. Пам’ятайте : наведення дисципліни з допомогою чужого авторитету не дасть вам користі, а швидше зашкодить. За підтримкою краще зверніться до класу.
Поради досвідчених колег молодому вчителю
- Перед уроком перевірте, чи на місці все потрібне, чи не має непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
- Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
- Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
- Поясніть учням мету, завдання уроку.
- Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням розв’язати їх самостійно.
- Не спішіть виправляти помилку учням, краще, якщо її виправлять однокласники.
- Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці – пропонуйте учням більше писати, розв’язувати приклади.
- На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
- Під час використання технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте часу, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
- Під час самостійної роботи, усних відповідей не реалізації принципів розвивального навчання.
- Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
- Звертайте увагу на виховні аспекти уроку : працездатність, бережливість, здібність.
- Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. У 1 – 7-х класах обов’язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
- Пам’ятайте : кожен урок не повинен бути схожим на попередній.
Пам’ятка наставнику
- Разом з учителем - початківцем ґрунтовно проаналізуйте навчальні програми і пояснювальні записки до них.
- Розкажіть, як скласти тематичний план, зверніть особливу увагу на підбір матеріалів для систематичного повторення, практичних і лабораторних робіт, екскурсій.
- допоможіть підготуватися до уроків, особливо перших, а також першої зустрічі з учнями. Найскладніші теми розробляйте разом. У своєму класі намагайтеся вивчити матеріал з випередженням на 2 – 3 уроки, для вивчення щоб учитель – початківець мав змогу вдосконалюватися в методиці розкриття складних тем.
- Разом готуйте і добирайте дидактичний матеріал, наочність, тексти задач, вправ, контрольних робіт.
- Відвідуйте уроки молодого вчителя з наступним ретельним аналізом, запрошуйте його на свої уроки, спільно їх обговорюйте.
- Допомагайте в доборі та систематизації методичної літератури для самоосвіти.
- Розповідайте про свій досвід без повчання, а шляхом доброзичливого показу зразків роботи.
- Допомагайте вчасно, терпляче, наполегливо. Ніколи не забувайте відзначити позитивне в роботі.
- Привчайте не копіювати , не сподіватися на готові розробки, а виробляти власний педагогічний стиль.
Система роботи вчителя
- Дотримання вчителя правил трудового розпорядку.
- Виконання навчальних програм.
- Якість уроків.
- Навчання, розвивальна і виховна роль.
- Види і форми контролю якості знань та успішності учнів.
- Способи навчання самостійного здобування знань.
- Виховування інтересу до предмета, елементи зацікавлення, система стимулювання й захоплення.
- Індивідуальна робота з сильними і слабкими учнями.
- Робота із запобігання невстиганню.
- Система письмових практичних робіт.
- Питома вага і система творчих робіт.
- Рівень навчальних досягнень учнів. Письмові й лабораторні роботи. Уміння практично застосовувати знання.
- Розвиток усного мовлення.
- Виховна функція вчителя.
- Позакласна робота з предмета.
- Введення журналів.
- Виконання єдиних вимог до учнів.
- Техніка безпеки.
- Піклування про здоров’я дітей.
- Санітарно – гігієнічні умови кабінетів.
- Робота вчителя з батьками.
- Пропаганда педагогічних знань.
- Самоосвітня робота вчителя.
- Виступи на педрадах, конференціях. Методичні розробки.
- Відвідування заходів колег.
- Проведення відкритих заходів.
- Педагогічний такт.
- Професійне зростання.
- Участь у конкурсах.
- Виконання громадських доручень.
Основні вимоги до організації уроків
Дидактичні вимоги до уроку
- Чітке визначення освітньої мети уроку як вияву його освітньої функції ( які знання та вміння вчитель повинен дати на цьому уроці).Освітня мета має відповідати його освітній функції.
- Здійснення в своїй системі уроків дидактичних принципів навчання.
- Обрання найраціональніших методів і прийомів, а також засобів для досягнення визначеної мети уроку.
- Застосування внутрішніх і міжпредметних зв’язків.
Виховні вимоги до уроку
- Постановка виховної мети уроку і відповідного завдання з виховання
( всього класу або окремих учнів) у розумовому, моральному, трудовому напрямках.
- Врахування індивідуальних особливостей учня, зокрема рівня інтелектуального розвитку, мотивації ставлення до навчання, дії стимуляційних методів.
Психологічні вимоги до уроку
- Організація та здійснення сприймання, усвідомлення, запам’ятовування та осмислення навчальної інформації.
- Розвиток довільної та після довільної уваги учнів, її концентрація на найскладніших і найвідповідальніших заняттях ( поняттях, правилах, законах).
- Застосування мнемонічних прийомів ( механічного і смислового ) запам’ятовування занять, тренування вмінь на уроці, а також під час виконання домашніх завдань.
- Розумове виховання та самовиховання особистості в процесі навчання.
Гігієнічні вимоги до уроку
- Забезпечення чергування методів і прийомів під час уроку, з тим щоб не допускати втоми, розумового перевантаження, особливо у викладанні класної для сприйняття теми.
- Дотримання режиму гігієни, аерації повітря в класі.
- Стеження за станом здоров’я учнів.
- Явка вчителя в абсолютно здоровому стані.
Уміння заходити до класу
- Завчасно з’ясуйте, в якому кабінеті відповідно до розкладу ви маєте проводити заняття, особливо коли це пов’язано із замінами уроків.
- У кожному класі доберіть собі помічників, які б під вашим керівництвом готували до уроків необхідне навчальне приладдя ( своєчасно заносити демонстраційні матеріали, прилади тощо ).
- Під час перерви відберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного уроку, компактно складіть їх.
- Оглянувши себе перед дзеркалом, після першого дзвоника на урок виходьте з учительської й прямуйте до класу.
- Почекайте другого дзвоника, дайте змогу всім учням зайти до класної кімнати.
- Журнал, зошит, підручник тримайте в лівій руці, а правою відчиняйте двері. Ви маєте з’явитися у відкритих дверях на повний зріст. Не обертаючись, правою рукою за собою спиною зачиняйте двері.
- На вашому обличчі має бути вираз задоволення й ледь помітна усмішка : ви раді зустрічі з вихованцями.
- Упевненим кроком ідіть до робочого стола, протягом двох – трьох секунд важко огляньте клас, щоб охопити поглядом усіх учнів і психологічного налаштувати їх на навчальну діяльність.
- Зайшовши до класу, не забудьте привітатися.